Něco z historie Třineckého horolezeckého oddílu 1993-2009 pohledem Rostě Tomance

14.08.2009 18:02

Nevím, kdy byl oddíl založený, asi dvakrát tak dávno, jako jsem předseda.

Přišel jsem do oddílu v roce 1993. To už rok stála na 6.ZŠ lezecká stěna, kterou postavili kluci kolem Libora Hučíka, Baka, asi Pala Urbaczky, Tomáše Krska a dalších v zimě 1992. Já jsem k tomu nakreslil pouze náčrtek na piák a oni to už doladili a postavili. Stěna v jiné podobě stojí dodnes, ale nechali jsme ji 6.ZŠ, protože se nám nechtělo o ní starat.
1994 jsme uspořádali první závody na lezecké stěně 6. ZŠ. Přijeli bratři Repčíkové ze Žiliny, bylo jim kolem čtrnácti, pozdější nejlepší lezci Slovenska. Dodnes nejlepší lezci Slovenska. Vyhrál ale Šťastný Radek z Havířova. Já jsem byl čtvrtý. Závodil jsem, i když jsem to pořádal. Tratě stavěl a spolupořádal závody Libor Hučík a pěkně stavěl a taky Mladý - Tomáš Krsek se hodně podílel na přípravě a průběhu závodů. Ženy vyhrála Lenka Momotová.
KOnaly se pak ještě dva ročníky: Otevřené mistrovství Třince 1994, 1995 a 1996
Ten poslední ročník přijeli i Poláci včetně polské hvězdy Iwony Marczisz, která samozřejmě vyhrála. V mužích startovala slovenská hvězda Íčo Kollár a náš mistr ČR Milan Benian, ale kdo vyhrál už nevím, asi Íčo. Já už jsem poslední dva ročníky pořádal a stavěl tratě.

V roce 1996 mě odcházející předseda Honza Latocha navrhl na předsedu a v podstatě mě přemluvili.
Oddíl jsme pak rychle přeorientovali na sportovní a s Lenkou a Michalem Ciencialou táhli závody. Já jsem se stal v tom roce 1996 mezinárodním mistrem Slovenska na rychlost a Lenka na obtížnost.

Největší úspěchy Lenky na závodech: 2 x 3.m v celkovém pořadí Českého poháru 1996 a 1998 asi. Start na Světovém poháru 1997. Já jsem byl hlavním stavitelem tratí na Světovém poháru 1997 v Praze (ačkoli oficiálně byl Němec Bucher, protože já jsem neměl licenci UIAA. Bucher stavěl jen nepovedené kvalifikace. Druhým stvitelem byl Tomáš Pilka). Tady startoval i Michal Cienciala, ale smekl se na bouldrovém začátku kvalifikace. Dvakrát byla také třetí v závodě Českého poháru, vždy v Havířově na stěně Impuls, která byla pro nás domácí v devadesátých letech. Lenka byla několikkrát mistryní Slovenska v lezení na obtížnost.
Michal Cienciala: Na přelomu devadesátých let a dva tisíce byl nejlepším českým lezcem, ačkoli nikdy nevyhrál mistrovství republiky. Ve světě však z našich kraloval. Začalo to 1998 v MIláně, Světový pohár, 9. místo. Mistrovství světa 1999, Birmingham, 20. místo. SP 2000, Norimberg, 11. místo. Mistrovství ČR 1999, Praha Brumlovka, 2. místo.
Rosťa: ČP 2000, Choceň, 4. místo. Obtížnost. Rychlost: Mistrovství Slovenska 1996, 1. místo.


Zdraví
Rosťa